Als opdrachtgever zit je nu verlegen om een assistent en wil je dat er iemand deze week nog begint! Bij voorkeur één met een aantal jaar ervaring in dezelfde branche en iemand die met een minimale inwerkperiode en een redelijk uurtarief direct operatief kan zijn. Dan hebben we goed nieuws!
Was het amper twee jaar geleden nog een flinke klus om überhaupt een beschikbare interim assistant te vinden. Je hebt nu ruim de keuze en staan ze te popelen. Je hebt eerder een interimmer dan een vaste kracht die reageert op een vacature. En dat is een feit. Een nieuwe trend. Freelancers, zzp-ers danwel interimmers veroveren de arbeidsmarkt.
Er zijn echter wel degelijk een aantal punten waar je rekening mee moet houden voor een fijne samenwerking. Een interimmer is namelijk geen officieel teamlid en bij jullie in vaste dienst. En alhoewel jullie vast eerder met een interimmer hebben samengewerkt. Het gaat in de praktijk ook wel eens niet goed wat een ongelijkwaardige samenwerking en quiet quitting tot gevolg heeft. Zonde!
Impact van onboarding
Hoe ervaren iemand ook is. Zonder onboarding ontstaat er ruis op de lijn en is er van efficiëntie geen sprake. Als je samenwerkt met een interimmer dan werk je samen met professionals en toch begrijpen zij niet alle ins-and-outs van de cultuur, how-you-do-the-things-around-here of wie de stakeholders zijn.
Als je een interimmer snel aan de slag wilt laten gaan en hun betrokkenheid en productiviteit wil stimuleren dan zorg je voor relevante informatie over het bedrijf, het project en praktische zaken zoals toegangspas, (het boeken van een) werkplek, IT gerelateerde zaken en plan je kort een aantal kennismakingen in met collega’s van diverse afdelingen, zodat ook echt iedereen op de hoogte is van de komst van de nieuwe interim collega. Een warm welkom!
De cultuur
De kennsimakingsgesprekken komen hier goed van pas. Hoewel interimmers geen vast teamlid zijn en niet in dienst zijn van het bedrijf, is een goede samenwerking tussen vaste en flexibele medewerkers de sleutel. Ook de interimmers willen niet onzichtbaar zijn. En ook al zijn zij geen vast teamlid. Toch vinden interimmers het ook erg leuk om bij een bedrijfslunch of do-mi-bo aanwezig te zijn. Om schijnzelfstandigheid te voorkomen kan je hen geen sportpas aanbieden of uitnodigen voor het bedrijfsfeest.
Gezagsverhouding
Het is goed om te realiseren dat er geen gezagsverhouding is tussen een opdrachtgever en een interimmer. Een opdrachtgever heeft geen gezag over het werk van de interimmer. Er gelden in principe alleen dezelfde bedrijfs- en gedragsregels die vanuit kwaliteit en veiligheid belangrijk zijn. In praktijk is de realiteit iets anders.
Natuurlijk volgt een interimmer de regels op ten aanzien van het inhoudelijke werk. Maar in principe zou een interimmer zelf werktijd- en locatie kunnen bepalen. Een Interim Assistant krijgt over het algemeen niet de vrijheid en de keuze om werkdagen- werktijd en werklocatie te kiezen. Je volgt als interimmer de werktijden-, locatie en het thuiswerk beleid, zoals de vaste medewerkers dit ook volgen. En dat is logisch mits je deze regels vooraf besproken en vastgelegd hebt in een een samenwerkingsovereenkomst.
Vertrouwen!
Een interimmer krijgt vaak ook de mogelijkheid om twee dagen thuis te werken in plaats van op kantoor. In dit geval is het als opdrachtgever ook belangrijk om duidelijke communicatielijnen te behouden maar zeker ook vertrouwen te hebben. Een Interim Assistant is een professional. De basis voor een samenwerking is vertrouwen te hebben in de ervaring van de interimmer en te realiseren dat een freelancer niet constant gemanaged hoeft te worden.
Signaleer
En je verwacht het wellicht niet, maar vaste medewerkers in een zelfde functie zien soms in stilte de interimmer als concurrent. Er wordt immers iemand direct als een professional binnengehaald tegen een hoger uurloon en deze interpretatie resulteert wel eens in uitsluiting en een kortstondig toxic werkcultuur voor de interimmer.
Er wordt vaak niet open over gepraat maar wij weten uit feedback van interimmers en eigen ervaring dat het zeer zeker voorkomt. Als er oplopende spanningen zijn is het aan de hiring manager om vooraf de verwachting over deze samenwerking te bespreken met de vaste collega’s, hen te vragen om volledige steun en een warm welkom en deze ook te monitoren.
Signaleer ook tijdig door in gesprek te blijven met de mensen in loondienst en met de interimmer. Mocht de interimmer via een bureau zijn bemiddelt dan is het 100% ook de verantwoording van het bureau hier proactief op te monitoren. That’s what we do!
Nieuwe trend?
Zoals eerder genoemd. De interim assistant, de freelance assistent, de zzp-er onder de assistentes is in opmars en here to stay! Was het amper twee jaar geleden nog een flinke klus om überhaupt een beschikbare interim assistant te vinden. Je hebt nu ruim de keuze en staan ze te popelen. Je hebt eerder een interimmer dan een vaste kracht die reageert op een vacature. En dat is een feit. Een nieuwe trend. Freelancers, zzp-ers danwel interimmers veroveren de arbeidsmarkt.
Klaar voor de volgende stap in je carrière?
Wij helpen je niet alleen om de perfecte baan te vinden, maar zorgen ervoor dat deze ook volledig aansluit op jouw ambities en levensstijl. Soms liggen er kansen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Profiteer van onze jarenlange expertise en ons uitgebreide netwerk. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat er voor jou mogelijk is.
Op zoek naar topkandidaten voor een openstaande functie?
Heeft jullie organisatie een vacature die ingevuld moet worden? Wij zijn er om jullie te ondersteunen met directe toegang tot een breed netwerk van hooggekwalificeerde professionals. Dankzij onze snelle en effectieve aanpak kunnen we snel schakelen. We kijken ernaar uit om samen te werken en de perfecte match voor jullie team te vinden. Neem vandaag nog contact met ons op.
DISCLAIMER: We endeavour to always credit the correct original source of every image we use. If you think a credit may be incorrect, please contact us.